Top
Menu Luk

Vælg det rigtige domænenavn til din nye hjemmeside


Det er en god idé at sætte tid af til at vælge det rigtige domænenavn, fordi der er forskellige overvejelser, som er værd at tage med. Her får du 6 tips til at vælge det bedste og mest optimale domænenavn, som passer til din virksomhed.

6 tips til at vælge det mest optimale domænenavn

1. Overensstemmelse mellem hjemmeside- og domænenavnet

Som tommelfingerregel skal domænenavnet og din hjemmesides navn, som i langt de fleste tilfælde er firmanavnet, være det samme. Det skaber det bedste udgangspunkt for din forretning, fordi det gør det nemmere for brugerne at finde din virksomhed online. De fleste søger efter firmanavnet, når de ønsker at besøge virksomhedens hjemmeside, hvorfor det er det mest effektivt, at domænenavnet er det samme, så siden fremgår af søgningen. Det sikrer også, at brugerne kommer det rigtige sted hen, så de ikke ender hos en konkurrent i stedet for.

2. Kort og præcist

Det er vigtigt, at domænenavnet er så kort og præcist som muligt, så brugerne har nemmere ved at huske navnet. Du skal selvfølgelig vælge et, som er i relation til dit firmanavn, som nævnt i ovenstående afsnit. Selvom det kan være en udfordring at finde et kort domænenavn, er det et forsøg værd, da der er flere fordele forbundet med det:

  • Det er nemmere at huske.
  • Der er større chance for, at brugerne ikke taster forkert.

3. Unikt eller beskrivende domænenavn?

Hele konceptet på din hjemmeside er afgørende for, hvorvidt dit domænenavn skal være unikt eller beskrive det, som din side handler om. Der er fordele ved begge typer af navn, så tag udgangspunkt i din virksomhed, når du skal beslutte dig.

Et beskrivende domænenavn kan eksempelvis være vaekstbureau.dk Brugerne ved med det samme, hvad der er at finde på siden, så de ikke skal gætte sig til det, uanset om de har besøgt den eller ej. Samtidig giver det også en fordel i diverse søgemaskiner, fordi siden primære keyword indgår i domænenavnet.

Et unikt domænenavn dækker over et navn, som du selv har fundet på, som eksempelvis laybackcph.dk. Du kan få et kort domænenavn, når du vælger et unikt, og su er ikke tvunget til at holde dig inden for en bestemt kategori, som ved eksempelvis vaekstbureau.dk. Ofte er det også langt nemmere at finde et unikt domænenavn, som er ledigt, hvis du vælger et unikt fremfor et beskrivende.

4. Undgå æøå, bindestreger og tal i domænet

Æ, ø eller å i et domænenavn kan give forskellige tekniske problemer, hvorfor det klart anbefales, at de tre bogstaver ikke indgår i navnet. I stedet er det en mulighed at købe versionerne aa, ae eller o(e), så du ikke får problemer.

Det er en klar fordel at undgå bindestreger i domænet, fordi det er sjældent, brugerne laver søgninger med bindestreger i ordene. Samtidig er det sværere at huske, hvorvidt et ord er delt af en bindestreg, hvorfor de fleste skriver det i ét ord. Det kan resultere i, at dine kunder ender hos konkurrenterne.

Udover bindestreger og æøå er det på ingen måde optimalt at bruge tal i domænenavnet, fordi det skaber en udfordring, hvis din hjemmeside eller webshop anbefales mundtligt. Det er svært at vurdere, om tallet skal skrives med bogstaver eller tal, så ofte bliver det indtastet med tal. Du skal sørge for at gøre det så nemt som muligt at finde din side, så dine brugere har nem adgang.

5. Vælg et godt domænenavn fra start

Som nævnt i et af ovenstående afsnit, er det vigtigt, at du vælger et domænenavn, som du ønsker at opbygge dit brand omkring. Det kan være en udfordring at skifte navn, når først du har et stærk og kendt navn, som brugerne og dine kunder genkender med det samme.

Samtidig skaber det mindre forvirring for brugerne og mindre administration for dig selv, hvis du fra start vælger et navn, som er fremtidssikret.

6. Vælg den optimale domæneendelse

Domæneendelser eller Top Level Domain (TLD) er vigtige at tage stilling til, fordi det er afgørende for, hvad domænet ender på. Henvender din virksomhed sig udelukkende til det danske marked, skal det uden tvivl ende på .dk, fordi vi som standard indtaster det, når vi vil besøge en dansk side.

Er din side på engelsk er der forskellige muligheder for, hvad den kan ende på, men det er altid at foretrække.com, fordi det er den, som internationale brugere som udgangspunkt indtaster først. Det har ingen betydning for søgemaskinerne, hvorvidt din side ender på .dk,  .com eller noget helt tredje.

Der er mulighed for at vælge blandt andet disse endelser:

  • .dk
  • .com
  • .net
  • .nu.

Brug de 6 tips til at vælge det rigtige domænenavn, så det passer til netop din virksomhed og skaber muligheden for, at du kan bruge navnet til at brande den.